Recenzie Sarah Waters - Veghea

Titlu: Veghea

Domeniu: Beletristica » Roman de dragoste » Comentarii

Editura: Polirom

Autor: Sarah Waters

Nr.pagini: 456
Anul apariţiei: 2007
Actiunea celui de-al patrulea roman a lui Sarah Waters, „Veghea”, este plasata in Londra, in atmosfera angoasanta a anilor '40, dupa cel de-al doilea razboi mondial, intr-o perioada de reconstructie si de redobindire a libertatii, o perioada de calm dupa o furtuna care a durat sase ani neintrerupt. „Veghea” este povestea a patru personaje, Kay, Helen, Viv si Duncan, ale caror destine se intilnesc numai datorita razboiului. Un roman al amintirilor, fericite sau nefericite, un roman despre iubire, despre durere si despre mila.

Intr-un decor apocaliptic, eroii lui Sarah Waters incearca sa depaseasca umilintele si rautatile razboiului.

Ceea ce atrage in „Veghea” este felul in care autoarea stie sa reconstruiasca o epoca si sa orchestreze naratiunea astfel incit sa capteze atentia cititorului de-a lungul intregului roman, un roman psihologic, in care viata interioara a personajelor este surprinsa in cele mai mici detalii. „Veghea” este un titlu care se potriveste perfect tuturor personajelor, pentru ca fiecare dintre eroii lui Sarah Waters, intr-un moment sau altul al actiunii, sta de veghe in noapte, in timp ce intreg orasul doarme. Cele patru personaje din romanul „Veghea” sint pindite la tot pasul de spaima, de gelozie si de anxietate.

Naratiunea este la persoana a treia, iar cronologia este inversata, cititorul coborind din anul 1947 in 1944, apoi in 1941. Ceea ce are cu adevarat importanta in „Veghea” nu este prezentul, ci trecutul, nu intriga, ci mai ales personajele care traiesc din ramasitele zilelor de razboi; "Pentru ca simtise foarte clar acel mic fior ciudat sau vibratie care aparea inainte ca alarma sa sune, si chiar inainte ca vocea ei sa i se destrame, sirenele sunara. Sunau incontinuu, si mai tare, si mai sus, febril, dupa fiecare salt in tacere, si era imposibil, chiar si dupa atitia ani, sa stai calm, sa nu le bagi in seama, sa nu simti cum te preseaza, cum pieptul iti e sfredelit de gheara panicii". Personajele lui Sarah Waters, Kay, Helen, Viv si Duncan, sint intr-o neintrerupta stare de veghe, chiar si dupa terminarea razboiului.

Istoria este, in cazul lui Sarah Waters, doar un punct de plecare pentru imaginatie. Daca in celelalte romane actiunea este plasata in epoca victoriana, in „Veghea” scriitoarea alege drept cadru al intimplarilor cel de-al doilea razboi mondial. Totusi, romanul lui Sarah Waters, nominalizat la Brooker Prize, nu este doar un roman de razboi, ci unul care abordeaza probleme actuale ale societatii moderne.