Recenzie Bernard Lecomte - Secretele Vaticanului

Titlu: Secretele Vaticanului

Domeniu: Istorie » Comentarii

Editura: Litera International

Autor: Bernard Lecomte

Nr.pagini: 240
Anul apariţiei: 2010
“Secretele Vaticanului” este o lectură fascinantă despre legendele, misterele şi zvonurile care au înconjurat, încă de la înfiinţare, Cetatea Sfântă. Autorul cărţii, Bernard Lecomte, celebru jurnalist francez şi specialist în istoria Vaticanului, a semnat şi alte cărţi dedicate Bisericii Catolice, printre acestea numărându-se şi o extraordinară biografie a Papei Ioan Paul al II-lea.

În cei aproape 10 ani de cercetări desfăşurate chiar în interiorul Vaticanului, “unul dintre cele mai misterioase locuri din lume”, Lecomte a reuşti să strângă numeroase documente, mărturii, informaţii inedite, care au constituit materia primă pentru “Secretele Vaticanului”. Cu obiectivitate şi respect, fără ipocrizie sau ireverenţiozitate, cartea lui Bernard Lecomte desfiinţează tabuuri şi răspunde la întrebări incomode pentru Biserica Catolică. Fiecare dintre cele 17 capitole dezvăluie misterele şi aduce informaţii suprinzătoare despre unele dintre cele mai provocatoare subiecte de dezbatere legate de Vatican; cum a fost Biserica Catolică pe punctul de a aproba contracepţia sau care sunt informaţiile veridice despre moartea “cu zambetul pe buze” a Papei Ioan Paul I, după doar o lună de când devenise conducatorul Bisericii Catolice, care este semnificaţia celui de-al treilea secret de la Fatima sau cum a fost Papa antrenat în cel mai mare scandal financiar după război. Capitole speciale sunt dedicat Giulgiului din Torino şi numeroaselor încercări de autentificare a acestuia, precum şi tentativei de asasinare a Papei Ioan Paul al II-lea din 1981, două subiecte pe care autorul le consideră fascinante.

Cercetările şi documentarea pentru realizarea acestei cărţi au fost dificile, recunoaşte autorul, deşi a avut acces la surse de informaţii din Cetatea Sfântă. Vaticanul, recunoaşte Lecomte, nu s-a supus niciodată regulilor mediatice. “Nu poate fi anchetat precum Casa Albă sau Kremlinul. Şi chiar dacă un serviciu bine pus la punct se ocupă de informarea ziariştilor despre acţiunile Sfântului Părinte, despre remanierile Curiei, despre deciziile importante, Cetatea Vaticanului n-a trecut încă de glasnost; Transparenţa nu este o regulă aici şi probabil că nu va fi vreodată“, susţine Lecomte.
În prezent consultant pentru probleme religioase pentru RTL, Bernard Lecomte a fost jurnalist timp de 25 de ani, lucrând pe rând ca şef al serviciului externe al “La croix”, “L Express”, apoi redactor sef al “Figaro magazine”. Specialist in problematica Europei de est, a fost timp de 10 ani presedintele asocicaţia jurnaiştilor Franţa - Rusia. A publicat peste 15 volume, traduse în 10 limbi.