Recenzie Ernest Hemingway - Pentru cine bat clopotele

Pentru cine bat clopotele

Titlu: Pentru cine bat clopotele

Editura: pentru Literatură Universală

Autor: Ernest Hemingway

Nr.pagini: 606
Anul apariţiei: 1968
In iulie 1936 trupele lui Franco invadeaza Spania si o impart in doua; Spania Rosie (cea a republicanilor) si Spania Neagra (formata din fascisti, burghezie si alte segmente conservatoare). Intre 1938 si 1939 mii de americani s-au inrolat voluntari pentru a lupta impotriva extinderii fascismului. Spania, din acest punct de vedere, era un punct nevralgic pe harta europeana. Pe Hemingway il regasim aici ca si corespondent al North American Newspaper Alliance. Si tot aici il plaseaza si pe eroul sau, Robert Jordan.

Robert Jordan este un profesor de spaniola din Montana, venit sa se alature luptatorilor de guerilla din muntii Guadarrona. Misiunea sa este sa arunce in aer un pod strategic la un moment cheie, pentru a facilitate atacul asupra orasului Segovia.

Prin Robert Jordan patrundem in lumea si mentalitatea luptatorilor de guerilla. Hemingway zugraveste personaje fermecatoare si complexe; liderul uzurpat Pablo; Pilar, femeia puternica si autoritara; Anselmo, batranul intelept si cumpatat; El Sordo conducatorul prin excelenta, curajos si capabil de sacrificii; Maria, victima unui razboi nedrept.

Ocupand un loc important in desfasurarea actiunii, Pilar si Maria ilustreaza din doua puncte distincte rolul femeii in razboaie. Daca Maria este slab conturata si de cele mai multe ori nu pare sa aiba alta dorinta decat de a-i fi pe plac iubitului ei Robert, Pilar reprezinta femeia capabila sa suplineasca un barbat la conducerea cetei de luptatori. Dar, pe langa rolul ei de conducator, Pilar este un personaj important din inca doua motive; rolul ei de povestitor al ororilor razboiului si liant intre prezentul crud si rece si lumea traditionala spaniola.

A considera „Pentru cine bat clopotele” doar un roman de razboi ar fi o mare greseala. Pentru ca o parte importanta a cartii este dedicata relatiei dintre Maria si Robert Jordan, a iubirii ce se naste intre ei si a incercarii lor de a se adapta lumii in care sunt fortati sa traiasca. Fatalitatea acestei iubiri consta in faptul ca are loc la momentul si locul nepotrivit. Neputinta personajelor de a se desprinde de prezent devine insusi laitmotivul iubirii lor.

„Pentru cine bat clopotele” incepe si se sfarseste cu Robert Jordan, singur, intins intr-o padure de pini. Aceasta imagine da razboiului o tenta de eveniment nesfarsit, care se repeta obsesiv. Desi un roman de dimensiuni intinse, „Pentru cine bat clopotele” este o lucrare foarte comprimata ca si timp, spatiu si personaje. Este o lectura foarte captivanta si dinamica, acoperind o diversitatea mare de tematici; razboi, iubire, loialitate, sacrificiu, ideologie si moarte.