Recenzie Stephen King - Misery

Domeniu: Beletristica » Science Fiction » Comentarii

Editura: Nemira

Autor: Stephen King

Nr.pagini: 351
Anul apariţiei: 1995
39,00 RON
Misery este un alt roman de groaza al lui Stephen King, maestrul genului horror construind din nou, prin stilul sau caracteristic, o lume in care aparentele pot fi inselatoare, talentul si imaginatia, de care autorul nu duce lipsa reusind sa contribuie la edificarea unei scrieri terifiante, plina de surprize, suspans si tensiune angoasanta.

In acest roman, publicat pentru prima oara in 1987 si aparut la Nemira in 2008 (cea mai recenta editie), se pot gasi asemanari evidente cu o alta scriere de-al lui Stephen King, si anume Povestea lui Lisey. Pentru inceput, se poate mentiona ca actiunea din Misery se petrece intr-un cadru simplu, reprezentat de camera de oaspeti din casa unei foste asistente medicale, Annie Wilkes, decorul acesta unic, relevant pentru ideea de singuratate si izolare, regasindu-se oarecum si in romanul Jocul lui Gerald, sau alte carti marca Stephen King.

Eroul cartii este celebrul scriitor Paul Sheldon, autor al faimoasei serii de romane - cu elemente specifice perioadei victoriene si romantismului - in care personajul central este o tanara pe nume Misery Chastain. Paul Sheldon va suferi un accident de masina, in urma caruia ramane paralizat, descoperind cu uimire, dupa ce se trezeste ca este captivul nebunei Annie Wilkes, cel mai mare fan al lui Misery. Realizarea treptata si dureroasa a faptului ca este la mana unei obsedate si maniaco-depresive precum fosta infirmiera, Annie, il marcheaza profund pe Sheldon si intind la maxim nervii deja slabiti ai acestuia. Dupa ce Annie descopera printre manuscrisele avute de Paul in momentul accidentului si pe cel care incheie ciclul aventurilor lui Misery Chastain, ea ii cere lui Paul sa scrie un alt roman cu Misery ca eroina, fortandu-l sa abandoneze celelalte proiecte ale sale, chiar prin arderea manuscrisului unui alt roman la care a lucrat doi ani. Excesele si extremele care caracterizeaza atitudinea si comportarea Anniei Wilkes il aduc si pe Paul Sheldon intr-o continua stare de tensiune, alertarea tuturor simturilor, consecinta fiind stari de depresie, viziuni pesimiste si renuntarea la lupta pentru supravietuire. Constrans de Annie sa indeplineasca vointele acesteia, el aplica o tactica inteleapta, aceea de a fi de acord cu ea, in asteptarea unui moment prielnic pentru evadarea din casa respectivei femei. Astfel incepe sa scrie un nou roman despre Misery Chastain, desi e constient ca la finalizarea cartii respective Annie doreste sa-l elimine definitiv.

Suspansul caracteristic unei scrieri de-a lui King ofera o lectura palpitanta, iar trairile intense din roman sunt inca un punct favorabil al cartii, motiv pentru care cititorii, mai ales fanii lui Stephen King sau ai genului, nu vor putea spune ca sunt dezamagiti de actiune, ritmul acesteia, intriga sau personaje. Pe intreg cuprinsul acestei carti ne putem delecta cu trasaturile intalnite la opera horror a lui S.K. si cu elementele atractive ale unui roman de groaza. Desi Annie Wilkes ii salveaza la inceput viata lui Paul Sheldon, vedem cum sub o masca a bunavointei se pot ascunde semne evidente ale nebuniei. Caracteristicile enumerate anterior se observa in metodele folosite de Annie pentru a-i forta mana lui Paul; santaj - in schimbul calmantelor il obliga pe Paul sa-i urmeze indicatiile; tortura fizica sau emotionala - privarea de libertate, taierea unei parti din picior, uciderea unui politist venit sa afle unele informatii despre Paul si multe altele, ce pot fi aflate prin lecturarea romanului Misery. Usurinta pe care Annie o arata in luarea deciziei de eliminare a politistului si sugestia ca e dispusa sa repete acest act criminal il terorizeaza din plin pe Paul, acesta neavand, practic la orizont prea multe solutii de a scapa, cu exceptia unui calm greu de gasit si a unei siretenii sporite in descoperirea momentului hotarator.

Si in Misery, ca si in Jocul lui Gerald sau alte romane, Stephen King penduleaza intre amintirile personajelor principale, aflate in dificultate - amintiri traite intr-un mod viu - si actiunea prezenta, descrierea unei etape din copilaria lui Paul, ca si alte amanunte legate de psihologic, avand un rol insemnat in atmosfera specifica unei situatii-limita sau tensionate. Factura psihologica este, in consecinta, una importanta in constructia si structura acestui roman, Misery captivand in mod sigur atentia pasionatilor genului. Se poate observa si un oarecare umor sau sarcasm cu tenta de ironie, Annie punand scroafei din grajdul sau numele eroinei romanelor lui Paul Sheldon, Misery.

Ca o concluzie, Misery este un roman care nu trebuie ratat, mai ales daca te incita cartile si scrierile lui King, sau cele apartinand genului. Deznodamantul romanului nu va dezamagi pe cel care l-a citit, Paul iesind pana la urma cu bine din situatia terifianta in care s-a aflat, desi cu semne vizibile sau ascunse ale traumelor suferite. De aceea va pot spune ca in Misery intalnim din nou elementele atractive ale romanelor lui Stephen King, aceasta carte oferind unul din finalurile optimiste, sau care lasa sa se intrevada o raza de speranta, intalnite in multe din capodoperele maestrului.