Recenzie Bram Stoker - Dracula

Dracula

Titlu: Dracula

Autor: Bram Stoker

Nr.pagini: 427
Anul apariţiei: 1990
Numele de 'Dracula' este asociat în toată lumea cu cel mai cunoscut vampir - un stăpân al vampirilor. Totuşi, înainte de 1897, nimeni nu se gândea la acest nume ca la cel al unui vampir. Romanul lui Bram Stoker, Dracula, a inventat un nou gen literar, literatura cu vampiri. Cu toate acestea, în general, romanul Dracula este inclus în literatura horror sau gotică. Iniţial, romanul nu a fost un bestseller, deşi în prezent este foarte cunoscut şi au apărut o mulţime de adaptări cinematografice după acesta.

Romanul Dracula şi stilul lui Bram Stoker au fost o adevărată sursă de inspiraţie şi pentru Joseph Delaney, autorul seriei Cronicile Wardstone, care afirmă mereu că îi place să scrie în stilul lui Stoker. Într-adevăr, există asemănări între stilul Cronicilor Wardstone şi cel al romanului Dracula. Ambele sunt scrise sub formă de jurnal. Principala diferenţă este că Dracula conţine jurnalele mai multor personaje principale; avocatul Jonathan Harker, Mina Murray, Lucy Westerna, doctorul Seward dau profesorul Van Helsing.

Povestea descrie aventura avocatului Jonathan Harker, ajuns în Transilvania, în vizită la Contele Dracula, pentru a-l ajuta în legătură cu achiziţionarea unei proprietăţi în Londra. Harker este înspăimântat atât de conte cât şi de castelul acestuia. Contele are obiceiuri înfricoşătoare şi, treptat, se dovedeşte a fi un monstru. Harker reuşeşte să evadeze din castel şi să se întâlnească cu proaspăta sa soţie, Mina Harker. Mina Harker este îngrozită de ce a păţit soţul ei, dar şi de maladia misterioasă a prietenei sale, Lucy Westerna, care pierde sânge pe zi ce trece. Lucy Westerna pare să aibă o boală foarte ciudată; este palidă şi pierde sânge, iar la gât are două mici înţepături. Singurii care o pot ajuta sunt Arthur Holmwood (iubitul ei), doctorul Stewart, domnul Morris şi profesorul Van Helsing. Cauza bolii, din punctul de vedere al profesorului Van Helsing, este o creatură întunecată, un vampir. În scurt timp Lucy Westerna moare, vampirul, care este însuşi Dracula, îşi găseşte o nouă victimă; pe Mina Harker. Blestemul ce s-a abătut asupra lui Lucy după ce a fost muşcată de Dracula este inevitabil; ea se transformă în vampir. Profesorul Van Helsing îşi păstrează sângele rece şi o “ucide” pe Lucy, devenită moartă vie.

Sfârşitul cărţii este o aventură alertă, punctată de încercarea de salvare a Minei Harker din soarta crudă ce o pândeşte şi uciderea lui Dracula.

Romanul Dracula este o capodoperă a literaturii fantasy. Deşi ideea în sine poate fi considerată îngrozitoare, este o lectură foarte interesantă, iar cartea este foarte bine scrisă. Chiar dacă este o carte cu vampiri, Dracula diferă de seriile contemporane devenite celebre; Amurg (Twilight) sau cele din seria deschisă cu Interviu cu un vampir de Anne Rice. În romanul lui Bram Stoker, vampirii sunt personaje negative, deşi înconjurate de o aură gotică de mister şi irezistibilă, enigmatică atracţie.