Recenzie Yann Martel - Viata lui Pi

Viata lui Pi

Titlu: Viata lui Pi

Autor: Yann Martel

Nr.pagini: 237
Anul apariţiei: 2007
34,00 RON 24,00 RON
Yann Martel este scriitorul canadian cu foarte multe 'rude'; de la Esop, Swift şi Melville pînă la Hemingway şi Marquez. De când a câştigat Premiul Booker în 2002 pentru "Viaţa lui Pi" - tete-a-tete-ul fabulos al unui adolescent cu un tigru în plin Pacific -, Yann Martel i-a pus pe jar pe critici şi pe jurnalişti.

Şirul de trimiteri către titluri importante ale literaturii pare să nu se mai termine. Printre cei care s-au grăbit să-i construiască 'arborele genealogic' se numără cunoscuta scriitoare canadiană Margaret Atwood, unul dintre cei mai entuziaşti admiratori ai lui Martel. Ea pune "Viaţa lui Pi" în descendenţa directă a lui "Robinson Crusoe", a "Călătoriilor lui Gulliver" sau a lui "Moby Dick". Lui Ruth Padel, cronicar la Financial Times, "Viaţa lui Pi" îi sugerează 'un Joseph Conrad şi un Salman Rushdie fabulând împreună despre semnificaţia unor scrieri ca «Bătrânul şi marea» şi «Călătoriile lui Gulliver»'. Şi lui Gary Krist de la The New York Times romanul lui Martel îi aminteşte atât de cel al lui Daniel Defoe, cât şi de fabulele lui Esop.

În ciuda faptului că a trezit la viaţă nenumăraţi eroi ai oceanelor şi că a scos din adâncuri destule corăbii scufundate, "Viaţa lui Pi" reuşeşte să se menţină pe linia de plutire a originalităţii. Margaret Atwood vorbeşte despre roman ca despre 'o carte excepţională, (...) proaspătă, originală, inteligentă, sinuoasă şi plină de învăţături captivante'. Jonathan Heawood de la The Guardian este de asemenea convins că, în ciuda aluziilor şi a reminiscenţelor, proza lui Martel reuşeşte 'cu o fantezie impetuoasă şi excentrică să anuleze toate clişeele genului'. În aceeaşi notă entuziastă, Tim Adams de la The Observer compară strategiile narative ale lui Martel cu un adevărat 'dans pe sârmă'.

Dincolo de vocaţia sa de povestitor, care i-a acaparat pe critici şi i-a adus recenzii superlative în presa internaţională, un alt merit al lui Martel este acela de a crea un imaginar particular, populat cu animale şi grădini zoologice. Ulrich Sonnenschein, în 'Frankfurter Rundschau', susţine chiar că Yann Martel a reuşit să 'reconcilieze zoologia şi teologia', iar cunoscutul romancier Ilija Trojanow se declară fascinat de 'oscilarea neîntreruptă între om şi bestie' care ritmează partitura romanului.

"Viaţa lui Pi" nu a atras numai atenţia criticilor literari şi a presei de specialitate, ci şi a regizorilor. Jean Pierre Jeunet, celebru pentru filme ca "Amelie" sau "La cite des enfants perdus", lucrează în acest moment la o adaptare cinematografică a romanului lui Martel, care urmează să apară pe ecrane.